Superfiske i Bråviken 2008-05-29

Åkte ner til  norrköping i går morse. Började fiske vid halv 10 ca. Vädret var toppen. Knappt någon vind och solen sken!
Hyrde en liten båt och åkte bort till "väderkvarnsön". Där la vi i ankaret bland 3 andra båtar. Och sen var det bara att köra.Ner-upp Ner-upp Ner-upp. Det högg hela tiden och de små liven var som TOKIGA. Kom inte ned till botten för all fisk.

Till sist ropar linus "titta en gädda på mitt tackel", Vi tittar dit och ser till sist att det är en havsöring på ca 3 kg som huggit sig fast på en av strömmingarna. Han hade dock inte fastnat på nån krok tyvärr. Så han slet lite i den illa fiske och sen simmade han iväg. Rätt coolt faktiskt.

Har nog aldrig varit så skitig av ett fiske som efter denna dag, Rom, mjölke och fjäll ÖVERALLT!! I mitt öga, i håret, på magen (som man solade samtidigt så klart), på kjolen, benen, ja överallt. Pappa glasögon var också lagomt snygga efter ett tag. Pappa hade även riktigt kul över hur linus kunde få sitt spö SÅ JÄVLA FJÄLLIGT! Helt sjukt ju!

Klockan var halv 2 och vi hade fiskat fullt i alla tre hinkarna (ca 45 kg minst) och det var bara att dra hem, för vart tusan skulle man göra av mer fisk? vi var riktigt nöjde med dagen. Åt lite på vägen hem och väl hemma var det bara att åka på strömmingturné, runt till alla som vi lovat fisk till. Kul att man kunde hålla det.

image79image80image81

Strömming

Tänkte bara meddelar att vi har bokat nästa torsdag till Strömmingfiske i Norrköping. Bara vädret är ok så åker jag, pappa och linus iväg. Ska bli kul! Ska bara iväg och köpa lite tackel och tyngder etc.

Fick mitt spö igår också, det som hör till min rosa haspelrulle.

Avvaktar vädret

Vi avvaktar fram till lunch och ser vad som händer med vädret, om det är nån ide att åka ut eller inte. Blåser reällt nu och det småregnar ibland. Skall avta och bli soligare enligt vädret jag såg i går.... Men som sagt vi avvakta:

Har redan skrivit ett inlägg men det försvann visst. orkar inte skriva skiten igen, så en kort sammanfattning. Fiskade en sväng. Inte ett liv. Spöregn och blåst. Svalor och skarvar.

Solig Pingst

Hade en underbar dag på sjön, 11 timmar betade vi av. Fiske kunde som vanligt varit bättre. Vi åkte ner till hovahall och drog ett par varv. Pappa drog en gädda på 5 kg, men jag är mer fotogenetisk så det bev jag som posade med fisken. Gäddan var rätt slö och fick simma vidare efter fångsten. Vi åkte ned mot olyckan och där fick vi ett antal blindhugg.
Efter en stund så hugger det på, och det som FAN också!!! Jävlar va rullen rusade, pappa tog spöt och kände att detta är LÄTT 8 kg! Kändes så skönt när jag fick ta över spöt och började bogsera den lite. Mjölksyra fick jag direkt men det var bara att köra vidare. Jag skakade av entusiasm och var säker på att jag skulle få ett nytt PB. Det tog väl en kvart och till sist blänker det till en bit bakom båten och då är fisken inte lika stor längre.... den kommer närmare och snurrar som en propeller. Jävlar va besviken jag blev, den kom hakad på sniskan och därför var den så tung. Den vägde ca 2,5 ynka kg och till på köpet var det en vildlax. NOG PRATAT OM DETTA.

Pappa var lite nostalgisk också och plockade fram sitt 52 år gamla Arjon spö. Detta fick han av sin pappa. Han satte även på en gammal rulle och även detta spö fick åka i vattnet under dagen. SOM TUR ÄR, får man väl säga, så högg det inte på det :D

Skön dag på sjön i alla fall. Kul att få prova spöna och rullarna som det bara finns positiva saker att säga om.
och gäddan högg på den nya pluggen också.

Det var inte alls mycket båtar ute, kunde räkna till 7 som mest och det är ju inte mycket. Vet inte om det är för att det är pingst eller för att folk har gett upp?

Go bränna har man fått också.

Mer tid, ges oss mer tid!!!

Jag vill ha mer tid för att fiska, helt klart. Skönt det vore att inte behöva tänka på skola, jobb och annat nödvändigt ont. Och bara kunna fiska när man vill! Vill ut och prova nya spöna, pluggen, flashern och rullarna ju! Blir nog troligen en tur för oss på söndag. För då är första tiden jag har en lucka i mitt busy schema. HAHA.
Hör att det går trögt där ute, börjar det ge sig nu för sommaren tro? Tur att hösten kommer snart :D

Har varit och träffar Sporting i Örebro i dag. De är nu officiellt Team Rosas sponsor :D
Riktigt kul och givande och mycket trevliga killar och god lunch. Fick med mig fyra st spön Ron Thompson samt fyra okuma rullar. Skall montera ihop de och ta lite bilder inom en snar framtid. Några döläckra plugg samt en bubbelgumsfärgad flasher följde också med hem. Riktigt nice :)

2008-05-03

Tog en dag på sjön nu äntligen igen :) Dagen var seg som vanligt nu för tiden. Började med moln och slutade med sol. Skööönt. Vi körde från Lakholmen ner till Hovahall och sedan tillbaka. Fick ett blidhugg vid hovahall. En Lax på 3 kg fick vi upp när vi kom till väst Lakholmen och detta var allt på hela dagen.